Arkadia / Maurzyce / Łowicz 10

Wycieczka Łowicz i okolice właściwie została zaplanowana przy poprzednim wyjeździe do Czerska Camper travel: Otwock Wielki / Czersk.

Przybytek Arcykapłana

Położenie Łowicza na mapieNa pierwszy punkt naszej wycieczki padł wybór na Park Romantyczny w Arkadii koło Łowicza. Park ten swoim wyglądem i zabytkami zrobił ogrooooomne wrażenie. Było nam tu tak przyjemnie, że spędziliśmy więcej czasu niż planowaliśmy, do tego stopnia, że otpuściliśmy sobie dzisiaj wycieczkę do Żelazowej Woli.
Jak podaje wikipedia park został założony przez Helenę z Przeździeckich (1753-1821), żonę Michała Hieronima Radziwiłła właściciela pobliskiego Nieborowa.
Budowle powstałe w parku to między innymi:
* Grota Sybilli
* Domek Gotycki
* Łuk Kamienny (Łuk Grecki)
* Dom Murgrabiego
* Świątynia Diany (z plafonem J.P. Norblina Jutrzenka)
* Akwedukt
* Przybytek Arcykapłana (z płaskorzeźbą G. Staggi Nadzieja karmiąca Chimerę)
* Mur z Hermami
* Cyrk
Przez park przepływa rzeczka Skierniewka, która tworzy staw z dwoma wyspami.
Głównym projektantem Arkadii był Szymon Bogumił Zug, część projektów była autorstwa Jana Piotra Norblina, Aleksandra Orłowskiego, Józefa Sierakowskiego, a później Henryka Ittara.

Grota Sybilli
Domek Gotycki
Przybytek Arcykapłana
Świątynia Diany
Akwedukt

W Świątyni Diany można zobaczyć urny i inne przedmioty z Rzymu z początku naszej ery. Dziwne to uczucie patrzeć na przedmioty które mają prawie 2000 lat.

Arkadia - Park Romantyczny

Po obejściu ogrodu wzdłuż i poprzek ruszyliśmy do Maurzyc do skansenu, który gromadzi zabytki kultury i architektury z Ziemi Łowickiej. Ja nazwałbym to muzeum wsi łowickiej.  Ale wcześniej obejrzeliśmy pierwszy w Europie most spawany.

Pierwszy most spawany w Europie

Po obejrzeniu mostu na rzece Słudwi udaliśmy się już do skansenu. Tam po uiszczeniu opłaty chodziliśmy też dosyć długo. Zaliczyliśmy również obiad w Karczmie, która to znajduje się w jednym z zabytkowych budynków. Odradzamy jednak to miejsce na posiłek. Najlepiej niech świadczy fakt, że zamówiona sztuka mięsa w sosie okazała się golonką z musztardą. Po samym skansenie chodziliśmy tak jak na początku pokazały strzałki.

Oprócz oglądania samych chat z ich wyposażeniem i budynków gospodarczych można było zobaczyć narzędzia wszelakie służące od pracy w polu jak i późniejszej „obróbki” plonów, warsztat stolarski samochody ochotniczej straży pożarnej ….

Bawimy się również w geocaching, szukaniem z pomocą GPS’a skrzynek z fantami ukrytych w różnych miejscach, często bardzo ciekawych. Tak więc i w skansenie w Maurzycach zaliczyliśmy jedną, wymieniliśmy geokrety, dokonaliśmy wpisu do logbooka (książeczki pamiątkowej) i ruszyliśmy dalej.*

Podpatrzyliśmy również na rękodzielników przy pracy. Widzieliśmy jak powstają kwiaty z bibuły, najsłynniejsze łowickie wycinanki, a nawet jak można haftować nie mając komputerów do obsługi maszyn. A do tego wszystkiego nawet prądu nie trzeba 😀 Oczywiście nabyliśmy takie pamiątki.

Wycinanka łowicka
Maurzyce - skansen
Hafciarz podczas pracy…
Haft łowicki
… i efekt końcowy
I na koniec wycieczki zostawiliśmy sobie zwiedzanie Łowicza.Zaczęliśmy od pysznych lodów w lodziarni o swojskiej nazwie „Łowiczanka”.
Łowicz

Następnie zaczęliśmy właściwy spacer po Starym i Nowym Rynku. Podziwiliśmy uliczki, ratusz, kościoły. Piękna stara zabudowa utrzymana jest wzorowo. Jedyne co mi przeszkadzało w podziwianiu okolicy to reklamy sklepów. Prawie każdy domek miał od ulicy sklep, który to z kolei nad wejściem miał paskudną reklamę.

Stary Rynek
 Bazylika Katedralna
Łowicz
Nowy Rynek
Tak nam się spodobało w Łowiczu i okolicach, że postanowiliśmy tuż po wyjściu z Ogrodu Romantycznego w Arkadii iż odpuszczamy sobie Żelazową Wolę i przekładamy ją na inny raz, stwarzając tym samym miejsce na kolejną wycieczkę. Będziemy też chcieli odwiedzić muzeum w Nieborowie.

Więcej zdjęć z wycieczki dostępnych w galerii wyjazdu.

*Zachęcamy do tej ciekawej zabawy zarówno młodych ciałem jak i duchem. Jesteśmy zalogowani w darmowym serwisie opencaching.pl.

Opencaching PL - Statystyka dla Cerberiusz
my geokrets statistics

To może Cię zainteresować:

• Skansen bojowy w Mniszewie19 czerwca 2014 Skansen bojowy w Mniszewie Niedziela, tydzień po X pikniku fortecznym w Dąbrowieckiej Górze zapowiadał się na wolny. Dzień ten chcieliśmy ciekawie sporzytkować. Tylko co by tu […]
  • Otwock Wielki / Czersk30 lipca 2012 Otwock Wielki / Czersk Nasz pierwszy blogowy wyjazd. 😉 Wyjazd był już planowany od początku tygodnia. Do odwiedzenia były dwa miejsca - Pałac Bielińskich (Muzeum wnętrz) […]
  • Goździkowe Bagno27 sierpnia 2014 Goździkowe Bagno Niedzielne popołudnie wygnało nas z domu. Nie było ani gorąco, ani zimno. Idealnie na jakąś pieszą wycieczkę. Po opuszczeniu strefy komfortu (czytaj […]
  • Warszawa21 stycznia 2013 Warszawa Stary rok 2012 odszedł w zapomnienie, a zanim przyszedł 2013 z nowymi planami. Nim jednak Plany będą dochodzić do realizacji postanowiliśmy ruszyć […]
  • Na południe od Warki5 maja 2014 Na południe od Warki Dla nas wielka majówka w 2014 miała tylko jeden dzień. Był to 1 maja. Myśleliśmy co zrobić, aby efektywnie wykorzystać ten jeden dzień. Szukając […]