Kraków w 8 godzin 1

Kraków to jedno z najpiękniejszych miast Polski. To chyba nie podlega dyskusji. Ale jak je zwiedzić w ciągu kilku godzin? Przeglądając w internecie przewodniki można bardzo szybko zobaczyć, że jest to zadanie niewykonalne. Tak więc co obejrzeć będąc w grodzie Kraka tylko przez chwilę.

Kraków - Wawel

Kraków – Wawel

Na to pytanie nie da się odpowiedzieć w prosty sposób. Dawna stolica Polski kryje tyle atrakcji turystycznych, że zapewne każdy ma swoje typy. I każde będzie inne. Ja oprócz żelaznych punktów postanowiłem przyjrzeć się też trochę mniej znanym miejscom. Ale od początku.

Wawel

Po zostawieniu rzeczy w hotelu nie traciłem cennego czasu i od razu ruszyłem na zwiedzanie Krakowa. Pierwszą atrakcją, którą uznałem za wartą zobaczenia było papieskie okno przy ulicy Franciszkańskiej 1.

Kraków - ul. Franciszkańska 1

Kraków – ul. Franciszkańska 1

Po zrobieniu pamiątkowego zdjęcia skierowałem się w stronę Wawelu.

Kraków - Wawel - makieta

Kraków – Wawel – makieta

W zamyśle było obejrzenie murów z zewnątrz, lecz bardzo szybko na miejscu zmieniłem plany i wykupiłem bilet wstępu z audioprzewodnikiem (normalny 19zł, ulgowy 12zł) do Bazyliki archikatedralnej św. Stanisława i św. Wacława (Katedry Wawelskiej). Po zwiedzaniu doszedłem do wniosku, że lektor był pomocny i audiodeskrypcja była warta wydanych 7zł. W katedrze oprócz nawy głównej można było obejrzeć Dzwon Zygmunta wraz z panoramą starego miasta, Kryptę Wieszczów Narodowych i Groby Królewkie. Jak dla mnie szkoda, że nie wolno robić zdjęć i filmować w samej katedrze. 🙁 Wolno uwieczniać tylko wspomniany dzwon i podziemia.

Kraków - Wawel

Kraków – Wawel

Kraków - Katedra Wawelska

Katedra Wawelska

Dzwon Zygmunta

Kraków - Stare Miasto - panorama

Kraków – Stare Miasto – panorama

Spoczywa tutaj para prezydencka Lech i Maria Kaczyńscy, którzy zginęli w katastrofie smoleńskiej 10. kwietnia 2010r. Sprawa umieszczenia ciał pary prezydenckiej na Wawelu budziła wśród polaków wiele kontrowersji.

Kraków - Katedra Wawelska - grób pary prezydenckiej

Katedra Wawelska – grób pary prezydenckiej

Smok Wawelski

Kolejną atrakcją było zobaczenie rzeźby Smoka Wawelskiego. Autorem figury jest krakowski artysta Bronisław Chroma. Statua znajduje się przy Wiśle tuż obok murów obronnych Wawelu i Wyjścia z Jaskini Smoka. Niestety do jaskini nie udało się wejść, gdyż można ją zwiedzać od kwietnia.

Kraków - Smok Wawelski

Zakrzówek

Po spędzeniu trzech godzin w Zamku Królewskim postanowiłem się skierować w stronę Zakrzówka, a konkretniej interesował mnie zalany w 1990r. kamieniołom. Ciekawostką jest to, że od września 1940r. do października 1941r. pracował w nim Karol Wojtyła.

Kraków - Zakrzówek

Kraków – Zakrzówek

Kilka lat temu udało mi się tutaj zanurkować i zostałem uwieczniony przy tablicy upamiętniającej to, że kiedyś pracował tu przyszły papież Jan Paweł II.

Mikołaj przy tablicy

Mury Getta Krakowskiego

Kolejnym miejscem wartym zobaczenia jest ul. Lwowska i ul. Limanowskiego ze względu na mury, które stanowiły w czasie II wojny światowej granice getta – Żydowskiej dzielnicy mieszkaniowej w Krakowie (oficjalna nazwa z czasów okupacji). Tutaj od razu na myśl przychodzi mi film Stevena Spielberga ”Lista Schindlera”.

Mury getta krakowskiego

Stare Miasto

Miejsce to zaraz po Wawelu kolejny żelazny punkt każdej wycieczki. Ja chciałem obejrzeć je już po zmroku, tak aby zobaczyć jak jest podświetlony.

Sukiennice i Wieża Ratuszowa

Ciekawa rzeźba stoi obok Wieży Ratuszowej. Jest to spętana głowa młodzieńca z pustymi oczodołami. Nazwa tego pomnika to „Eros Bendato” czyli „Eros spętany”, a wyszła spod dłuta polskiego artysty Igora Mitoraja w 1999r. W obecnym miejscu ustawiono ją w 2005r. Ja pod głową wykonałem autoportret. 😉

Eros Bendato - Igor Mitoraj

„Eros Bendato” – Igor Mitoraj

Kościół Mariacki

Dla tych którym nie udało się zwiedzić wnętrza kościoła Mariackiego polacam wirtualną wycieczkę: http://www.pajorama.eu/wirtualnymariacki/mariacki.html#/Fasada/ Z jednej  strony broniłem się przed powrotem, z drugiej czułem już w nogach schodzone 25 kilometrów. Ostatecznie zmęczenie wygrało i ruszyłem na miejsce noclegu. Moja szwendacka natura nie pozwoliła mi iść najkrótszą drogą. To pozwoliło mi jeszcze przyjrzeć się kościołowi Piotra i Pawła oraz przepięknym uliczkom.

Ulice Wiślna i Floriańska

Kościół Piotra i Pawła

Kraków kusi atrakcjami i pod tym względem ma wiele do zaoferowania. A Ty co byś polecił jeszcze do zobaczenia w dawnej stolicy Polski? Postanowiłem udostępnić jeszcze ślad mojej pieszej wędrówki. Tutaj smartfon spłatał małego figla i nie zaliczył mi ponad czterech kilometrów z początku spaceru po Krakowie.

To może Cię zainteresować:

• Otwock Wielki / Czersk30 lipca 2012 Otwock Wielki / Czersk Nasz pierwszy blogowy wyjazd. 😉 Wyjazd był już planowany od początku tygodnia. Do odwiedzenia były dwa miejsca - Pałac Bielińskich (Muzeum wnętrz) […]
  • Warszawa21 stycznia 2013 Warszawa Stary rok 2012 odszedł w zapomnienie, a zanim przyszedł 2013 z nowymi planami. Nim jednak Plany będą dochodzić do realizacji postanowiliśmy ruszyć […]
  • Wiosna i luty28 lutego 2014 Wiosna i luty Końcówka lutego 2014 przywitała nas prawdziwie wiosenną pogodą. Na mazowszu temperatury w słoneczny dzień oscylowały nawet w okolicach 12-13 stopni […]
  • Goździkowe Bagno27 sierpnia 2014 Goździkowe Bagno Niedzielne popołudnie wygnało nas z domu. Nie było ani gorąco, ani zimno. Idealnie na jakąś pieszą wycieczkę. Po opuszczeniu strefy komfortu (czytaj […]
  • Na południe od Warki5 maja 2014 Na południe od Warki Dla nas wielka majówka w 2014 miała tylko jeden dzień. Był to 1 maja. Myśleliśmy co zrobić, aby efektywnie wykorzystać ten jeden dzień. Szukając […]